Kansallisten dialogien järjestämisessä resursseja tarvitaan seuraaviin kokonaisuuksiin:
Toiminnan periaatteena on, että kansalliset dialogit on aidosti suomalaisen yhteiskunnan yhteinen ja kansallisesti merkittävä väline, eikä kansallisia dialogeja voida koordinoida vain valtionhallinnon voimin. Koordinointiin tarvitaan kansalaisyhteiskunnan osaamista ja omistajuutta. Tämä edellyttää valtiosta riippumatonta rahoitusta, jolla voidaan tukea kansalaisyhteiskunnan osallisuutta kansallisten dialogien keskeisenä toimijana operatiivisessa ydinryhmässä. Tavoitteena on, että resurssit Kansallisen dialogien koordinointiin tulevat pitkälti valtion määrärahoista ja kansalaisyhteiskunnan toimintaa rahoitetaan lähtökohtaisesti säätiöiden lisärahoituksella.
Toiminnan suunnittelussa, keskustelujen järjestäjien kontaktoinnissa ja yhteenvetojen laadinnassa on tärkeää päästä hyödyntämään kansalaisyhteiskunnan ja muiden toimijoiden osaamista, verkostoja ja kontakteja. Näin Kansalliset dialogit tavoittaa aidosti niitä yhteisöjä, ja ihmisiä, joiden ääni yhteiskunnassa jää usein kuulematta. Toiseksi on kriittistä, että keskustelujen kirjausten yhteenveto on kaikkien toimijoiden ja keskustelijoiden silmissä legitiimi. Tätä ei välttämättä saavuteta, jos yhteenvedon laatijat ovat pelkästään virkamiehiä ja syntyy tunne, että yhteenveto painottuu liiaksi hallinnon näkökulmiin.
Suunnittelun ja aiheenvalinnan organisointi ja prosessi: 4 htp
Keskustelun järjestäjien kontaktointi ja kutsumateriaali: 12 htp
Keskustelujen järjestäjien perehdytys ja sparraus: 6 htp
Keskustelun järjestäjien ilmoittautuminen ja keskustelujen koosteiden kerääminen: 6 htp
Keskustelujen yhteisen yhteenvedon laatiminen: 12 htp
Yhteenvedon levitys: 2 htp
Vakikeskustelujärjestäjien tapaamiset ja verkosto: 4 htp
Viestintä prosessin kaikissa vaiheissa sekä materiaalien ja yhteenvedon kääntäminen: 126 htp
Nettisivujen luominen ja ylläpito
Vaikuttavuuden arviointi ja kehittäminen: 2 htp
Tavoite on saada valtionhallinnon ulkopuolista rahoitusta säätiöiltä tai vastaavilta toimijoilta 2–3 vuodeksi kerrallaan.
Käytännössä rahoitus ohjataan operatiivisen ydinryhmän kansalaisyhteiskuntaa edustaville toimijoille, jotka ovat tekemässä aiemmin mainittuja osioita kuten esimerkiksi keskustelujärjestäjien kutsumista ja yhteenvetoja.
Operatiivisessa ydinryhmässä toteutetaan rotaatiomallia, jossa aluksi Erätauko-säätiö ja Dialogiakatemia/Aretai ovat ensimmäiset kaksi vuotta (2023–2024) rahoitettavat toimijat. Rotaatiomalliin kuuluu, että seuraavat kaksi vuoden 2025 alusta tilalle tulevaa toimijaa tulevat mukaan jo 2024 loppupuolella. Tavoitteena rotaatiomallilla on näin kehittää uusi vahvoja dialogitoimijoita mukaan toimintaan. Näin vaihdos toteutuu ilman katkosta ja kansallisiin dialogeihin liittyvä dialogiosaaminen vahvistuu Suomessa.
Kansallisten dialogien arviointi 2–3 vuoden välein on tärkeää, jotta varmistetaan niin toimivuus, vaikuttavuus ja voidaan tunnistaa jatkokehittämistarpeet. Tässä raportissa ei ole vielä ehdotusta arviointien rahoitukseksi. Arviointien rahoitusmahdollisuutta selvitetään erikseen osana kansallisten dialogien työtä.